Uncategorized

Omgaan met de situatie

Energiebronnen

Vandaag is het 17 April 2020. Het is heerlijk weer buiten, de lente is begonnen en we hebben net Pasen gevierd.

Maar we zitten nu ook in week 5 van de lockdown. Voor ons allemaal een moeilijke tijd, waarin we ons steeds weer opnieuw moeten aanpassen, dubbele lasten dragen met homeoffice en de opvang/ homeschooling van onze kinderen. We missen de sociale contacten van het werk en de vrije tijd. Er heerst angst voor het virus en de ziekte en we leven opeens in een financieel onzekere tijd.   

Een van de moeilijkste dingen waar we momenteel mee moeten omgaan is de verlies van controle. Voor ons allemaal is het een onbekende situatie, iets wat we nog nooit hebben mee gemaakt. Iedereen gaat anders met de situatie om, de een kijkt de hele dag het nieuws, de andere   wuift het allemaal een beetje weg, weer een ander ruimt het huis rigoureus op. Allemaal tekenen van stress en de behoefte om de controle te behouden.

Hoe je met de situatie en met stress omgaat is afhankelijk van je verkracht, oftewel je resillience.

Het is belangrijk om te weten dat we niet alles kunnen controleren, maar gelukkig veel wel. Wat we kunnen controleren zijn onze gedachten, emoties en ons handelen, dus hoe we met een bepaalde situatie omgaan. Een gezonde balans tussen het feit dat we op ons gedrag wel invloed hebben en het besef dat we niet alles kunnen controleren is van groot belang voor onze mentale gezondheid.

Een goede oefening die je inzicht kan geven in bovenstaande:

Schrijf de komende dagen alle omstandigheden op waar je momenteel geen grip op hebt, zoals het virus, de media, het weer…

Op een ander vel schrijf je op waarop je wel controle over hebt, je gedachten, of je aan sport doet, wat je doet met je familie en het houden van contact met je vrienden. Probeer je de komende tijd vooral op deze dingen te focussen.

Liefs,

Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *